onsdag 23 maj 2018

Vem kunde ana det...?

Den som följer programserien "Hela kändis-Sverige bakar" har möjligen noterat inte bara doften av nybakat bröd utan även det starka inslaget av Vallentunarötter i programmet. 

Såväl Malin Gramer som Henrik Fexeus växte ju upp här i kommunen och visade tidigt osedvanligt framstående talanger som småningom har fått dem att visa framfötterna lite varstans. I dag har båda framgångsrika karriärer var och en på sitt - Malin som programledare, skådis och journalist och Henrik som tankeläsare, författare och allt möjligt annat. 


Men vad de inte vet - eller i varje fall inte har vetat särskilt länge - är att de har träffats förut nämligen här, på ett barnkalas på Bällstavägen 1900 kallt eller troligen i februari 1984.

Henrik var då kommunens begåvade trollkarl. Han uppträdde där tillfälle gavs och i maj 1983 var han med i Vallentuna Revyns talangjakt - se bilden längst ned. Han medverkade också - som jag minns det - i våra Lördagstimmar på Tuna torg där lokala förmågor då gav prov på sina respektive färdigheter. 

Mina barn fyller år i januari och februari. När det alltså drog ihop sig till barnkalas i början av 1984 föll det sig alltså naturligt att engagera trollkarlen Henrik då bör ha fyllt 12 år och som kom till barnkalaset med rekvisita och allt. Publiken satt andäktigt tysta och lät sig imponeras. Särskilt som han trollade fram godisar åt dem ur en tändsticksask (som jag minns det) och bland ungarna i publiken satt - den då snart sexåriga Malin Gramer i grönt som flera år senare (2002-2003) var skådis i Vallentuna Revyn. Men tillbaka till 1984. Ingen kunde väl ana då att Malin och Henrik många år senare (2018) skulle tävla i bullbak mot varandra i TV7. Men det gör de alltså och i skrivande stund är båda kvar i tävlingen...

Från vänster: Malin, Duncan, Kerstin och Oscar

Från vänster: Malin, Duncan och Kerstin

Talangjakten 1983

4 kommentarer:

  1. https://www.dn.se/familj/dn-gratulerar-malin-gramer-programledare/

    Såg du den här ?

    SvaraRadera
  2. Nej det gjorde jag faktiskt inte.
    Lilla Malin har fyllt 40 - som alla de andra ungarna i gänget...
    De gjorde faktiskt en film - James Blond - som bara jag har. Den måste jag få kopierad åt alla.
    Och jag hoppas att Malin verkligen får spela revy som hon så gärna vill.
    Jag garanterar att hon är KANONKUL. Fantastisk helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Va kul med kända ansikten från Vallentuna där även jag var född, mamma var född och uppvuxen där. ��

    SvaraRadera
  4. Så trevligt Vendela!
    Välkommen hit!

    SvaraRadera