onsdag 13 september 2017

Jag tycker inte att det är okej...

Vargen jagade Kristin när hon red

Kristin Norlander
Kristin Norlander blev jagad av en orädd varg i nästan tre kilometer, när hon red i Brottby.
Det var under söndagsmorgonen som Kristin Norlander var ute och red på hästen Trooper som hon plötsligt upptäckte vargen ståendes på skogsvägen, cirka 50 meter framför henne.
– Först trodde jag att det var en hund, men när jag kom närmare såg jag att det var en varg. Den sprang in i skogen när vi närmade oss och stod där och tittade, berättar Kristin Norlander, som blev rädd först när hon förstod att vargen inte hade för avsikt att ge sig av.
– När jag fortsatte rida så märkte jag att hästen blev nervös och när jag vände mig såg jag att vargen sprang efter oss. Då gör jag halt och skriker åt den att den ska försvinna. Då sprang den in i skogen igen, men när jag vände för att rida tillbaka så hoppade den fram och överraskade oss, säger Kristin Norlander.

”Jag var livrädd”

När vargen började springa efter dem satte hästen av i full galopp hem mot stallet, med vargen hack i häl.
– Den var kanske fem meter ifrån oss som närmast. Jag var livrädd att den skulle nafsa i hästens ben, eller att jag skulle bli avkastad med vargen efter mig. Jag fick panik och blev helt genomsvettig. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, säger Kristin Norlander.
Hon tror inte att vargen var ute efter att skada dem, utan snarare var leksugen. Vargen vände så fort de närmade sig bebyggelsen.
– Den hade tungan hängandes utanför munnen och morrade ingenting. När jag ringde till länsstyrelsen så sa de att det är mycket ovanligt att en varg attackerar en häst och att det troligtvis var en ungvarg som ville leka. Den var stor, fin i pälsen och såg riktigt välnärd ut. Men jag kommer nog inte rida ut i skogen något mer.  Det känns läskigt.

Tagit hund, får och höna tidigare

Kristin Norlander berättar att hon egentligen inte har något emot vargar, men hon är osäker på hur hon tycker att den här vargen ska hanteras av länsstyrelsen. Speciellt när vargen har tagit både en höna, en hund och dödat sex får i området tidigare.
– Jag är ingen varghatare. Men när de inte är rädda för människor så blir det obehagligt. Det bästa vore att man kunde flytta på vargen, men det kanske krävs skyddsjakt på den, när den är så pass närgången och dödar tamdjur i området.
Vad måste hända innan de ansvariga begriper???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar