söndag 28 april 2013

Bra rutet, Lars Barkström!

Jag har just läst Lasse Barkströms insändare "Offentligt brev till mina partikollegor och lokala media" i Vallentuna Nya. Det är något av det bästa jag har läst. Ja, så bra är det att jag tar mig friheten att skriva av hela insändaren och publicera den här i bloggen.

Lasse!
Jag har ringt dig för att be om tillstånd och för att få filen digitalt men det tutar bara upptaget. Säg ifrån om du misstycker att jag publicerar din insändare. I så fall tar jag genast bort den!



Offentligt brev till mina partikollegor och lokala media

Jag heter Lars Barkström och är en av de tre "M-höjdarna" som trädde fram i TV4. Jag är lokal familjefar, företagare och föreningsledare i Vallentuna sedan 50 år. Familjen hinner nog bli fyra generationer. Jag har varit ledare och hjälpt till, suttit i styrelser i flera olika föreningar såsom ridning, volleyboll, ishockey med flera. Jag har sponsrat de flesta föreningar som frågat (ring inte nu bara för det), jag äger och leder ännu ett av Vallentunas större företag. Jag är privilegierad med en bra fostran och har haft/har en bra karriär.

Samhällsintresset har jag alltid haft och i Vallentuna hade jag nöjet att vara en av flera betydelsefulla personer som drev fram Vallentuna ishall, som blev Stockholms andra och som stod färdig 1974. Därifrån mitt lokala intresse och jag började gå på de öppna mötena i Kommunalfullmäktige som åhörare. Där hörde jag Elwe Nilsson läsa lusen av sina politiska motståndare, ofta på ett människoovärdigt sätt, Svein Tryti med flera vet. Jag tyckte att det var förfärligt. Varför börjar jag där? Jo jag tror att Elwe skapade en stil som gick i arv och som gick ut på att trycka till sina motståndare genom personangrepp.

Första gången han åthutade mig var när han sa att "politik begriper du inte Barkström" med meningen att lägg dig inte i! I modern tid har han sagt att jag är en idiot, vid ett annat tillfälle att jag är dum i huvudet. Jag tror tyvärr att detta ordval gått i arv på ett tråkigt sätt. Vad man säger om mig eller andra internt vet jag då jag själv hört detta om andra som inte varit närvarande.

Det finns idag inget som är mera stängt än det borgerliga blocket i Vallentuna och i synnerhet den moderata politiken och inom den moderata föreningen, på mötena i Vallentuna etc. Vem stängde den kommunala frågespalten? Hur har man behandlat Adlivankin, Marge, Demoex och Per Norbäck med flera på ett människoovärdigt sätt, hur skall man komma ifrån mobbing i skolorna när förebilderna mobbar!

Roger Gadde säger att två av de tre omtalade M-politikerna har slutat och den tredje, alltså jag, inte har någon post. Nej det har jag inte, och jag har nog inte velat ha det heller. När jag frågade vid ett tillfälle så var svaret att det var erfarenhet och kompetens som avgjorde valet av medarbetare, en annan sa att det viktigaste var att alla tyckte lika.

Men jag har skrivit många konstruktiva idéer till den moderata ledningen och direkt till kommunalråden efter vägen. Dessa borde finnas sparade som offentliga handlingar. Redan innan Roger Gadde kom in i partiet såg jag att Örjan Lid inte var rätt person och sade detta i klartext direkt och i brev till honom och föreningen.

Vi är några stycken som tänker samla ihop alla brev som skrivits till M, om M och om Lid, det blir en sann dokumentär att läsa på biblioteket.

Vallentuna Nya skrev tillsammans med Vallentuna kommun en tillrättavisning om hur många topp och högre tjänstemän som slutat under senare tid, en tillrättavisning som var fel, tillrättalagd. De närmsta och de drabbade vet sanningen.

Och i tidningen "Chefen i Fokus" nr 2 finns att läsa mer. Det borde vara bra för vallentunaborna att få veta det som är rätt, det är aldrig för sent att ge den sanna bilden.

Om Lid och Idermark har tomtaffärer skall de inte vara med direkt eller indirekt och påverka genom sina uppdrag inom politiken. Avgå nu och bli de fastighetsaffärsmän som ni är och gläds med det och de framgångarna. Använd gärna en del av vinsterna till att sponsra Vallentunas föreningsliv. Elwe, lägg av NU! Du är ingen bra förebild! Moderaterna, börja om från början och låt intresserade ungdomar ta över medan tid finns.

Jag kommer att fortsätta att arbeta för lokalt företagande och föreningsliv. Jag var en stolt medarrangör av Vallentunas Företagardag i höstas och vi kommer att bjuda  in till en föreningsträff under året. Där värdet av den ideella föreningen och den ideella idrottsledarens värde kommer att belysas och lyftas upp.

Var kommer pengarna från? Hur bygger man värden i samhället? Hur bygger man Vallentunas varumärke? Min nya favorit är nationalekonomen Ingvar Nilsson, googla honom! Ett annat lokalt projekt är att göra ett "Vallentuna Magasin" där vi skall visa på vad som varit bra historiskt, vad som är bra nu och hur vi kan bygga framtiden tillsammans. Jag har alltid trott på att den enda hållbara framtiden ligger i att vi tar hand om alla barnfamiljer som får allt stöd som behövs från den allra första början.

Jag är född med en dynggrep i händerna och gläds nu av och med de som verkligen gör bra reklam för Vallentuna, exempelvis KÅRE idrottsförening i Kårstabygden. Staffan Hassius, storbonden Lindgren och alla de andra cirka 1500 Kårstaborna. Om jag fick föreslå ett kommunaråd/borgmästare så skulle det bli Staffan Hassius. Vilken ledare! Man blir bara glad när man träffar honom. Med all den PR som Kårstabygden skapar så är de värda en konstisbandyplan!

Vallentuna är den bästa platsen på jorden och tänk vad Vallentuna skulle öka i värde med en öppenhet som leds av att alla politiska partier arbetar tillsammans för ett bättre "Vårt Vallentuna".

Hälsningar från den "tredje inte höga Moderaten" som kämpar vidare i tron på att samverkan/samförstånd inom den lokala politiken skapar urkraft för framtiden.

KSDR / Lars Barkström 



Vallentuna Nya kommenterar:
Vallentuna Nya har inte skrivit tillsammans med Vallentuna kommun! Artikeln ifråga var skriven av Håkan Mossberg som sökte information från många håll. I nästa Vallentuna Nya kommer en längre intervju med Lars Barkström./ Peter Palmquist, chefredaktör


Chefen i Fokus
Nr 2, 2013, sid 12-14
http://www.chefenifokus.se/sites/chefenifokus.se/files/chefen_i_fokus_nr_02_2013.pdf



Jag ska också kommentera
detta har jag tänkt men telefonen ringde och tiden gick.
Jag återkommer!

1 kommentar:

  1. Trösterikt att det i alla fall finns någon hederlig o vettig i Vallentuna. Tack för Din insändare Lars Barkström! /GH

    SvaraRadera