tisdag 13 december 2011

Vem minns och kan kontakta Maj-Britts kompisar?

Jag fick ett sorgbud härom kvällen.
Det kom från Anders Bergström som meddelade att hans hustru Maj-Britt efter en tids sjukdom gått ur tiden. Vi var skolkamrater, hon och jag, och de var stammisar på Vallentuna-Revyns föreställningar. Anders tänkte därför att jag kanske kände hennes ungdomsvänner så han ringde upp. Allt för att meddela att begravningen äger rum nu på fredag den 16 december klockan 11.00 i Vallentuna kyrka. 

Dessvärre gör jag inte det. 
Maj-Britt var några år äldre än jag och sånt betyder mycket bland tonåringar. Jag minns henne som en ovanligt glad tjej och kompis med Majnor som jag dessvärre inte minns efternamnet på. Anders har lagt namnet Yvonne Ax på minnet och en annan Yvonne som ska ha bott i Lindholmen. Längre än så kom vi inte. Därav detta blogginlägg. Frågan är alltså om det finns någon som minns hennes kompisar och kan meddela dem om begravningen?

Maj-Britt hette Näsmark som barn.
Pappa Valter arbetade på Roslagsbanan, troligen som stins inne på Östra station. Personligen tror jag att han arbetade på Vallentuna station också. Den var bemannad förr nämligen. Där köpte man biljetter och hämtade ut fraktgods. För att inte tala om att vi satt i väntsalen och tjuvrökte. Mellan varven blev vi utjagade med kvastar av stinsen och hans mannar.   
Maj-Britts mamma hette Mait och hennes lillebror Stefan.
Familjen bodde på Skördevägen först och senare på Allévägen.

Maj-Britt var född den 7 mars 1946.
Hon utbildade sig till frisör, träffade Anders och gifte sig. De bodde i en villa på Skolvägen 8 till 2000 då de flyttade till Upplands Väsby. Anders berättar att de fick 30 lyckliga år tillsammans och som grädde på moset dottern Sandra som vid det här laget har fyllt 29 år. 
Nu har Maj-Britt alltså gått ur tiden. Den 19 november 2011 närmare bestämt. Sorgligt och oförklarligt.
Hon blev 65 år och hann bara vara pensionär i åtta månader.
På fredag begravs hon alltså i Vallentuna kyrka.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar