Läraren beskriver händelsen som ett internt bråk som gått överstyr och spårat ur. Arbetssituationen har blivit allt svårare, berättar han för SvD.se:s reporter på plats.
– Det har märkts en hotfull attityd i skolan och jag upplever att vi har en svårare arbetssituation nu. Det här kom som en chock, säger läraren.
En av pojkens klasskamrater berättar att skoldagen fortsätter som vanligt, men att rektorn informerat lärare och elever om det inträffade under förmiddagen.
– Han går i vår klass och jag känner mig så chockad. Han låg i entrén och när jag kom till skolan hade han precis ramlat ihop
– Jag trodde att han hade svimmat, men såg jag att det var allvarligt. Han hade blivit huggen i ryggen och det kändes som ett väldigt djupt hugg.
Han går i vår klass och jag känner mig chockad.
Den knivskadade pojkens klasskamrat
Larmet kom vid 8.41. En elev hade då blivit allvarligt knivskuren av en yngre man på ett gymnasium. Enligt polisen har eleven livshotande skador och är förd till sjukhus med ambulanshelikopter.

– Vi har inlett en förundersökning om mordförsök, säger Sven-Erik Olsson, presstalesman vid Länskommunikationscentralen.
Polisen vill inte säga om det finns någon utpekad gärningsman och om han i så fall också är elev på skolan. Aftonbladet.se uppger att personen ska ha burit rånarluva. Polisen vill dock inte bekräfta de uppgifterna.